Автомобіль після аварії. Купити чи знехтувати?

На ринку вживаних автомобілів достатньо велика кількість пропозицій з числа транспортних заходів, що раніше зазнавали аварії. Певна категорія продавців відкрито визнають цей факт та продає авто пошкодженим. Решта ж виконує певні ремонтні роботи, надає транспортному засобу охайний зовнішній вигляд і намагається знайти покупця, рекомендуючи «залізного коня», як такого, що був у вжитку, але умовчуючи про факт аварійної ситуації. Багато хто при цьому навіть не накручує ціну. Отже така пропозиція здається вельми вигідною. Тож, якою є імовірність того, що раніше пошкоджений автомобіль безпечний? І чи приховувався би сам факт потрапляння авто у аварію, у разі якщо така ймовірність була б великою? Про це ми поговоримо детальніше.

Автомобіль, що раніше зазнавав аварії, можна сміливо порівнювати із вулканом, що спить. Невідомо, коли він вивергнеться: за годину, через рік, тисячу років або ж ніколи. Також неможливо передбачити, які сюрпризи очікують на покупців пошкодженого авто. Якщо автомобіліст у разі потрапляння в аварію приймає рішення продати транспортний засіб та усунути сліди зіткнення заздалегідь, він навряд чи буде досконально вивчати машину та лагодити все до дрібниць. Він, напевне, поновить шари лакофарбового покриття на кузові авто, аби не кидалося в очі. Звичайно ж, він вирівняє вм’ятини. І неможливо буде сказати щось з приводу історії машини з огляду на її зовнішній вигляд. А як щодо внутрішнього стану?

Саме в цьому аспекті ситуація є набагато важчою. Зазвичай, удар впливає на внутрішні комплектуючі, геометрію кузова, міцність тримальних (несучіх) конструкцій. І навіть якщо вони не виходять з ладу та продовжують функціонувати, термін їхньої експлуатації значно скорочується. Наслідки? Абсолютно непередбачувані… Від потреби інвестування суттєвої суми коштів через деякий час після купівлі до втрати автомобілем керованості під час руху. Усе залежить від того, що саме було пошкоджено, в якому стані після аварії опинилося, а також який вплив це мало на динаміку та керованість автомобіля за умов великої швидкості на трасі.

Спробуємо розібрати ситуацію детальніше.

Як відомо, машини мають металічний кузов, що є основою автомобіля. Кузова виробляються на заводах серійно і мають ідеально точні розміри та абсолютну симетрію. Ходова автомобіля за допомогою різноманітних деталей встановлюється на передбачені раніше місця кузова. Виробник прораховує зони погашення енергії – зони деформації.

Та що ж відбувається при ударі?

Незначне зіткнення і пошкодження бамперів автомобілів.

Не несе жодної шкоди автомобілю та псує лише зовнішній вид автомобіля. Легко долається шляхом заміни або ремонту бамперів, після чого власник автомобіля продовжує безпечно експлуатувати машину, отримуючи естетичне задоволення від свого «залізного друга». Відомо, що в багатьох країнах Європи пошкодження бамперу взагалі не вважається аварією, а якщо бампер не відвалився, можна без перешкод продовжувати рух.

Пошкодження зовнішніх деталей корпусу автомобіля.

Набагато болісніше пошкодження, при якому страждають металічні деталі, котрі згодом (після ремонту) можуть  бути схильними до корозії. Обшивки і декоративні елементи, встановлені на ці деталі, не мають щільного прилягання та видають постійний скрип під час їзди. Отже, в цьому випадку навіть незначна ДТП може спричинити подальший дискомфорт в процесі експлуатації автомобіля.

Пошкодження тримальних (несучіх) конструкцій кузова.

Найнебезпечніше пошкодження автомобіля під час їзди, при котрому страждає геометрія чи симетрія кузова, що унеможливлює якісну експлуатацію автомобіля за будь-яких можливих навантажень. В таких випадках відбувається підвищене зношування деталей підвіски, неможливо передбачити наслідки потрапляння колеса навіть до найменшої ями, що ними усіяні наші дороги.

За умови підвищених швидкостей експлуатація таких автомобілів перетворюється на рулетку, і ціною ставки є життя та здоров’я пасажирів. І, нарешті, непередбачуваність поведінки авто в разі аварії, коли ця машина вже має залишкову деформацію, а жорсткість тримальних конструкцій ослаблена. В багатьох високо розвинутих країнах після таких ушкоджень повністю забороняється експлуатація транспортного засобу, хоча стан машини ще може бути поновленим.

З огляду на це, пошкодження металічних деталей автомобіля є небажаними, а інколи неприпустимими, тому перевірка автомобіля перед купівлею повинна відбуватися обов’язково, і найкращим помічником в даному випадку є товщиномір лакофарбового покриття.

З метою запобігання сумних наслідків, що можуть настати після придбання пошкодженого автомобіля, досвідчені автолюбителі рекомендують використовувати прилад – товщтномір. Він вимірює товщину шару фарби на кузові авто. Та повідомляє користувача у разі відхилення від норми. Такий сигнал є чіткою ознакою того, що частина кузова машини була зафарбована після аварії. Товщиномір автомобільний, хоч і не є коштовним пристроєм, буде стояти на сторожі Ваших інтересів, застерігаючи Вас від укладення невигідної угоди.

 

Товщиномір

Купівля машини на вторинному ринку (а інколи і на первинному) пов’язана з ризиком придбання автомобіля не тільки з великим пробігом, а й із «досвідом». Досвідом потрапляння до дорожньо-транспортних пригод, говорячи мовою автоінспекції. І Вам дуже пощастить, коли продавець чесно попередить Вас і скине ціну на авто… Інша справа, коли продавець даний факт приховує. Сучасні технології дозволяють цілком якісно проводити ремонт і фарбування кузова так, що самостійно розібратися в тяжкій історії дорогої покупки абсолютно неможливо!

«Що ж робити?», - запитуєте Ви. Відповідь проста – придбати товщиномір лакофарбових покриттів. Це дозволить Вам дізнатися все про запропонований автомобіль. Адже така інформація дорого коштує!

З початку розберемося, як же працює товщиномір. Заводське лакофарбове покриття в сучасних автомобілях має визначену і фактично однакову товщину для конкретної моделі. Як правило, це 80-150 мікрон (0,1 - 0,15 мм). Якою є ситуація у випадку повторного фарбування деталі кузова? Очевидно, що стовщення цього шару. Зазвичай, це приблизно ще 100 мікрон. Як правило, в такому випадку товщина рідко буває меншою за 200 мікрон – часто набагато більше. Якщо ж в автосервісі використовували шпаклювання, під шаром фарби може опинитися ще додатковий міліметр (1000 мікрон). Взагалі то, використання шпаклювання є особливо небажаним. В цих місцях можливі тріщини. Існує можливість того, що почнуть відвалюватися цілі шматки.

Товщиномір – це пристрій, який визначає відстань від власного датчика до кузова автомобіля. Цією відстанню , власне,і є шар лакофарбового покриття. 

Використовуючи товщиномір, Ви буквально за лічені хвилини дізнаєтеся про усі таємниці автомобіля. Для цього Вам потрібно провести всебічне вивчення авто, яке Ви плануєте придбати. Виміряти товщину шару фарби недостатньо – треба вимірити її повсюди. Тільки шляхом співставлення даних по усьому автомобілю можна буде побачити загальну картину і зробити висновок – чи дійсно авто не мало пошкоджень або фарбувань.

І навіть купівля машини в автосалоні не гарантує того, що придбане авто не було попередньо пофарбованим. Як таке можливо? Дуже просто. Річ у тому, що під час транспортування автомобілів до салону, під час демонстрації їх покупцям можливі пошкодження корпусу. Все це ретельно ремонтується і продається, звичайно ж, як новий товар. І в зазначеному випадку на допомогу прийде товщиномір фарби.

За великим рахунком, не так важливо, яку саме товщину шару фарби покаже товщиномір. Все ж таки ця товщина залежить і від виробника, і від моделі, і навіть від дати виробництва та конкретної серії. Але у разі, коли зробивши заміри усього кузова, Ви спостерігаєте рівномірний шар фарби у 100-120 мікрон, а, наприклад, крило показує товщину у 160-180 мікрон, висновки очевидні. При цьому, треба розуміти, що навіть заводське фарбування буде відрізнятися в залежності від місця нанесення покриття – горизонтальні і вертикальні поверхні не можуть бути абсолютно однаковими. Різниця у 10-20 мікрон є дуже гарним показником. Перепад у 50 і більше говорить про стороннє втручання.

Товщиноміри не дозволяють визначити перефарбування пластикових деталей. На сьогоднішній день технології, яка б могла допомогти відрізнити лакофарбове покриття від пластика, не існує, тому і товщиноміри, які ми можемо бачити в продажу проводять вимірювання виключно на залізних або алюмінієвих покриттях.

Використовуйте товщиномір під час купівлі машини, і вона принесе Вам радість, замість додаткових витрат!

 

Використання товщиноміра

Товщиномір фарби дозволяє визначити чи була перефарбована машина, отже він є незамінним помічником під час купівлі автомобіля, як вживаного, так і нового. У користуванні товщиноміри  надзвичайно прості, тому будь-хто може ними користуватися. Присутність спеціаліста не є обов’язковою. Достатньо лише щільно прикласти товщиномір до тієї ділянки кузова, що Вас цікавить, і результат з’явиться у Вас перед очима.

Рекомендуємо проводити заміри на відстані 20-25 см, досліджуючи кожну деталь корпусу.

Сутність користування таким пристроєм, як товщиномір, полягає не тільки в тому, щоб зрозуміти, яка товщина у шару фарби на певній ділянці, а й у порівнянні показників на різних ділянках кузова. На деталях, що підлягали перефарбовуванню, товщина є більшою за товщину на інших ділянок приблизно у два рази (а за умови застосування шпаклювання – до 10 разів). Тому, порівнюючи показники у різних місцях, Ви без проблем зможете виявити перефарбований фрагмент. Або ж його відсутність.

Під час роботи з товщиномірами не слід забувати про те, що поверхня машини повинна бути сухою та чистою, не можна застосовувати товщиномір під час дощу або у сніжну погоду. Необов’язково навіть мити машину повністю – достатньо протерти серветкою потрібну ділянку.

Під час роботи з надточними приладами (а товщиномір, безумовно, є одним з них) не уникнути калібрування. Або, говорячи іншими словами, налаштування точності пристрою. Калібрування є важливою процедурою. Адже тільки справно налаштований пристрій може гарантувати об’єктивні показники під час купівлі авто. Здійснити повторне вимірювання Вам, можливо, вдасться лише після сплати вартості покупки. І коректні цифри можуть бути дещо спізнілими.

Необхідність у калібруванні виникає не в разі поганої якості роботи виробника, а в разі об’єктивних фізичних факторів, що впливають на товщиномір. Це і вологість, і температура, і електромагнітні поля.

Під час купівлі обов’язково дізнайтеся у продавця, чи передбачено в товщиномірі така функція, як можливість калібрування приладу безпосередньо користувачем.

Після ретельного ознайомлення з інструкцією Ви без перешкод зможете відкалібрувати товщиномір. Зазвичай до комплекту входить пластина для тестування приладу. При цьому погрішність у 10 мікрон є допустимою. В додатковому калібруванні не має потреби.

 

Товщиномір. Експлуатація.

Радимо нашим колегам ретельно вивчити інструкцію до придбаного пристрою. Але, незважаючи на це, приведемо декілька порад, які напевне стануть Вам у нагоді. Поради ці виключно практичні, складені на основі відгуків наших клієнтів і власних спостережень.

Почніть з даху. Він не схильний до деформації, тому його можна прийняти за точку відліку. І товщину шару фарби саме на даху можна по умовчанню вважати заводським показником. Але даний факт не є аксіомою, інколи перефарбованим виявлявся саме дах. Втім, в будь-якому випадку це зовсім не означає, що нижче шар фарби буде таким самим. Мікрон в мікрон. Зовсім ні. Різниця може становити 10 і навіть 20 мікрон. Але коливання у 50 мікрон і вище однозначно вказують на перефарбування. Будьте уважні!

В загальній масі показники заводського пофарбування варіюються в межах 80 та 150 мікрон. Значне перевищення цих показників повинно змусити Вас насторожитися і ретельно дослідити і порівняти показники усього кузова. В той же час, занадто мала товщина лакофарбового покриття (менше 50 мікрон) свідчить про те, що під час фарбування була порушена технологія, що призведе до іржавіння кузова у найближчій перспективі.

Дуже важливо перевірити все, не обмежуючись разовими замірами. Приділіть цьому зовсім небагато часу та будьте певні, що із автомобілем усе в порядку, і жодна ділянка не є білою плямою на мапі. Вимірюйте із кроком у 20-25 см і методично порівнюйте усі показники.

 

Товщиноміри. Види. 

На ринку представлена величезна кількість товщиномірів найрізноманітніших марок. Принципи роботи в них також відрізняються. Як не помилитися і зробити правильний вибір ми розглянемо нижче.

В цілому, всі товщиноміри можна умовно поділити на декілька основних груп:

Світлодіодні товщиноміри

Ці примітивні пристрої завдяки ціні широко представлені в Інтернет магазинах. Втім, користі від цього мало. Працюють вони надзвичайно просто – при товщині лакофарбового покриття до 1мм (1000 мікрон) горить зелене світло, при 1–1,5 мм – жовте, а якщо 1,5 мм і вище  - червоне. Здавалось би все просто і зрозуміло, але діапазони для наших цілей аж занадто великі. Адже при заводському показнику товщини фарбування в 100 мікрон, автосервіс зможе ще декілька разів перефарбувати машину, доки такий товщиномір змінить зелений колір на жовтий. Та що там декілька перефарбувань, можна і шпаклювання додати – все одно ніхто не помітить. Іноді трапляються точніші світлодіодні товщиноміри, проте їхня ціна стрімко наближається до гарних цифрових аналогів.

Механічні магнітні товщино міри

Такі товщиноміри визначають серйозні стовщення шару лакофарбового покриття. Принцип роботи у них доволі простий: в корпусі розташований магніт, з’єднаний із стрілкою-вказівником. Чим меншою є відстань до металічного кузова, тим сильнішим є тяжіння, і, як наслідок, зміна положення стрілки. Навіть акумулятор тут непотрібен. Звичайно, точність таких пристроїв дуже умовна. Третій-четвертий шар фарби визначити вдасться, застосування шпаклювання – напевне, все інше ж для нього – темний ліс.

Цифрові товщино міри

Найпопулярніші і при цьому доволі доступні пристрої. За умови проведення точного калібрування можна бути впевненим в правильності вимірів. Цифрові товщиноміри працюють на основі датчика Холла (принцип електромагнітної індукції). В цьому випадку кузов автомобіля своєрідно замикає магнітний ланцюг трансформатора. Чим меншим є шар фарби, тим сильнішим є сигнал. Під час купівлі слід звернути особливу увагу на те, щоб товщиномір підтримував функцію калібрування. І щоб крок вимірювання не перевищував 10 мікрон.

 

Де можуть бути корисними товщиноміри.

В наявності прилад-товщиномір з’явився відносно нещодавно. Однак він виявився доволі затребуваним внаслідок своїх унікальних можливостей. Багато людей зараз прагнуть купити товщиномір ЛКП, аби мати змогу перевірити якість шару покриття на кузові автомобіля. І треба сказати, більшість саме так і позиціонує даний пристрій, як автомобільний тестер. Тим не менш, сфера його застосування є ширшою, аніж вважає більшість. Справа в тому, що люди, шукаючи де саме купити товщиномір, рідко замислюються над тим, в яких ще ситуаціях може бути корисним даний пристрій.  Ми розповімо про це детальніше.

Товщиномір в першу чергу є вимірювальним пристроєм, котрий часто застосовується в крупносерійному виробничому процесі для контролю товщини покриття, нанесеного на магнітну і немагнітну металічну основу. Значна кількість ремонтних і будівельних підприємств застосовують товщиноміри для перевірки товщини ґрунтовки та лакофарбового покриття на металічних фермах, різноманітних металічних опорах для виявлення кількості і якості антикорозійної обробки.

Товщиномір має невеликі розміри, зручно лягає в руку і є надзвичайно простим у експлуатації. Тому, якщо Ви маєте справу з вживаними автомобілями чи ремонтними роботами, то однозначно має сенс замислитися над придбанням такого зручного пристрою.

Підбиваючи проміжні підсумки, відзначимо, що купівля світлодіодного і механічного товщино міра не є доцільною. У той час, як цифровий товщиномір із функцією калібрування вірно слугуватиме своєму власнику.

 

Для чого калібрувати товщиномір, і як це робиться.

Уявіть собі рулетку, в якої нема нуля, і відстань між рівними відтинками є різною. Калібрування – це, по суті, налаштування пристрою, і вона потрібна для того, аби покази, що їх видає прилад-товщиномір були максимально наближеними до еталону. Одразу потрібно уточнити, що товщиномірів, які б калібрувалися самостійно, не існує.

Прилад Товщиномір – це в першу чергу вимірювальний інструмент, тому його виміри повинні відповідати еталонним значенням. Якщо, наприклад, металева поверхня не має покриття, то товщиномір повинен показати на такій поверхні нуль або значення максимально наближене до нуля. Якщо покласти на нульову металічну поверхню пластину відомої товщини (еталонну пластину), то результат вимірів товщини еталонної пластини повинен бути рівним її товщині і відхилення не повинне перевищувати заявлену виробником погрішність приладу.

* Увага: перед тим, як купити товщиномір, необхідно уточнити, чи існує можливість самостійно налаштовувати пристрій. Якщо даної функції товщиномір не передбачає і в комплекті не поставляються калібровочна пластина (пластини), про яку точність може йти мова? І навіть якщо заводське калібрування є точним, будьте упевнені в тому, що рано чи пізно пристрій перестане працювати справно, оскільки на точність приладу впливає велика кількість різноманітних факторів, як от температура навколишнього середовища, вологість, магнітні та електромагнітні поля і багато інших.

Наполегливо застерігаємо Вас не купувати товщиномір, у разі коли не має можливості самостійно його відкалібрувати.

Відкалібрувати товщиномір, як правило, зовсім не важко, і така процедура займе приблизно хвилину або дві. За наявності комплекту для калібрування і детального опису власне процесу (інструкції), калібрування може бути здійснене безпосередньо користувачем. Деякі товщиноміри доволі часто потребують калібрування, деякі – рідше, але для проведення максимально точного заміру калібрувати (або перевіряти точність) прилад товщиномір рекомендовано перед кожним застосуванням. Для перевірки автомобілів товщиноміром лакофарбового покриття зовсім необов’язково проводити калібрування часто, оскільки навіть при збільшених погрішностях можна перевірити автомобіль, і в цьому випадку більш важливими є перепади у товщині, аніж її абсолютно точна величина.

Для наочної демонстрації процесу калібрування розглянемо як відкалібрувати товщиномір CHY 115.

Необхідно зняти захисні плівки із калібрувальних пластин, а також з обох боків із пластикової еталонної пластини, товщина якою становить 1006 мікрон.

Увімкніть товщиномір моделі CHY 115. Натисненням на «гачок».

Прикладіть товщиномір до металевої пластини без покриття і здійсніть замір. Якщо значення, що з’явиться на дисплеї, не дорівнює нулю, то натисніть короткочасно кнопку  «ZERO».

Покладіть на металеву пластину еталонну пластикову пластину відомої товщини і зробіть замір товщини пластини. Якщо Ви побачите на дисплеї значення, що є відмінним від зазначеного на пластині, натисніть кнопку «CAL» і клавішами «вверз/вниз» встановіть значення, що буде дорівнювати товщині еталонної пластини, а після цього натисніть кнопку «CAL».

Як можна побачити з опису процесу калібрування, зазначена процедура дійсно проста і не потребує будь-якої попередньої підготовки. Товщиномір цієї моделі може бути швидко відкаліброваним самим користувачем і не потребує жодних спеціальних знань або навичок чи додаткового устаткування.

Приблизно подібним чином відбувається калібрування і інших приладів, але кожного – по-своєму: простіше чи складніше, проте принцип залишається незмінним.

Пам’ятайте:перед тим, як купити товщиномір, обов’язково уточніть, чи поставляються в комплекті із обраною моделлю калібрувальні пластини. Якщо ні, краще відмовитись від купівлі такого приладу.